Köpta VS Förtjänta VS Ägda media

Navet

Förr köpte företagen till sig uppmärksamhet och pådyvlade kunderna sina budskap. Tidningar, tv, radio eller utomhus – spelade mindre roll. Budskapet skulle tryckas ner i halsen på konsumenten. Sedan kom sociala media och helt plötsligt var alla företag tvingade att ge kunderna ett innehåll som var relevant och trovärdigt för att nå ut och accepteras, content kallades det. Ett slags dialog uppstod men nu på kundernas villkor. Alla kunde konversera med varandra helt öppet, vilket gjorde att företagen var tvungna att öppna upp sig och vara ärliga i sitt uppsåt. Vilket i sin tur gjorde att många vacklade och blev sena i sin entré på den sociala scenen.

Snart nog var det dags för nästa paradigmskifte. Förtjänta media som Facebook, Instagram och  alla andra som varit denna öppna scen där de två (företag vs kunder) kunde mötas, började kapitalisera på den kunskap de skaffat om kunderna och ville ha betalt för den. Helt plötsligt krympte antalet följare som fick nåddes av budskapen och företagen måste betala allt mer för att verkligen nå ut till dem alla. Men trots det visste företagen inte vem som agerade på vilka budskap, vad kunderna hette eller bodde. Den kunskapen behåller FB & Co fortfarande för sig själva och framöver lär det väl visa sig att de tänker ta betalt för det också.

Därför söker sig allt fler företag till nya alternativa lösningar. Där man vet vem som är deras följare och lojala kunder och kan prata med dem. Där man kan premiera och gratifiera de man tycker är värda det. En plattform som tillåter tävlingar, cross-promotion, annonspartners och alla andra yttringar som FB & Co nu förbehåller sig rätten att bestämma över.

Kort sagt, man vill ha andra möjligheter att vårda kontakten med sina kunder. Kunderna som med tiden kan bli ambassadörer och intygare. Företagen vill bestämma över vem som ska nås av vilket budskap och när. Man vill ta tillbaka den kontrollen som man en gång hade genom att aktiv välja media efter målgrupp.

Men eftersom alla människor har förändrat sina konsumtionsmönster när det gäller information så gäller det att anpassa sig efter det. Idag har TV, tidningar, radio och all annan gammelmedia ersatts en enda plattform, mobilen. Inte ens en lap-top eller padda kan betraktas som primärkanal längre, för att allt sker via mobilen. På bussen, i kafferummet, på rasten, under solsemestern och på alla andra platser där folk befinner sig på väg till eller från något. Alla stirrar ner i sina mobiler på jakt efter det senaste. Oavsett om det är selfies från barnens dagis, AIKs senaste förlust, börskursen, vädret eller erbjudanden från favorit klädmärket. Allt sker i mobilen, så är det.

Så hur kommer man som företag runt detta? Vilken plattform eller kanal är effektivast för att nå just mina kunder? Svaret är inte enkelt för det är en samverkan mellan flera olika. Frågan är snarare vilken som ska var i centrum för företagets samlade kommunikation. Vårt svar är enkelt; Se till att du äger din helt egna kanal! Och låt den bli epicentrum för all din kommunikation. Med U-Tribes lösning PRO Buddy tar du kontroll över allt du vill säga, vad du vill säga och till vem du vill säga det. Men framför allt när du vill göra det. Det är du som bestämmer, inte FB & Co! Det är skillnaden mellan förtjänta media som du inte själv kan kontrollera och ägda media, som U-Tribe. Hör av dig!

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *