Nu ändrar sig Facebook. Igen!

Skrota Facebook och gör tummen ner.

Den 29:e juli ändrade FB sina algoritmer igen. Så nu gäller en helt ny spelplan för alla mediahus som gjort Facebook till sin primära kanal för social marknadsföring. Bakgrunden är att FB själva insåg att privatpersoner fick allt svårare att nå sina vänner när antalet Integrated Articles (ett tidigare försök att öka FB attraktivitet med relevant innehåll) under våren ökat kraftigt. Framför allt  drabbas mediahus som använt FB som dragare för sina artiklar. Hittills har de inte kostat dem något vilket gjort att de sett FB som en utmärkt kanal att nå ut med sitt material och fånga nya läsare till sina egna hemsidor. Nu är det slut med det och framöver får de också betala för att synas, precis som fallet är med ”vanliga” företag. Och naturligtvis kommer FB att vara behjälpliga genom att erbjuda färdiga annonslösningar. Lika naturligt som att mediahusen kommer att bita i det sura äpplet.

Content is King!
Inget kunde vara mer fel nu när det är kanalen som bestämmer vad som ska få synas. FBs annonsintäkter har mer än fördubblats sedan 2014 och beräknas i år hamna runt 80 miljarder kronor. Enbart i USA. Oräknat det nya tillskottet från olika tidningar och mediahus som den nya algoritmen tvingar dem till.

Den nya algoritmen visar med all tydlighet hur beroende och utlämnade alla blir om de vill använda Facebook som sin sociala kanal. En situation som gör att fler kommer söka sig nya vägar och lösningar för att kunna ha en relevant dialog med sina kunder. Som Joe Lazauskas på Contently avslutar sin läsvärda artikel om Facebook nya regler:

”It [Facebook] controls not just the viability of individual media and marketing businesses, but also the primary way many people across the world get their news and stay informed. It has incredible power, whether it wants to or not.

Today, Facebook told us that it wants to keep things all in the family. But what if it’s just creating warring tribes?”

Som U-Tribe, till exempel.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *