Katt & råtta leken fortsätter på nätet

aap2

AdBlockers av olika slag växer fortfarande i popularitet. Det är ett tecken på att konsumenterna inte vill ha störande, dåliga och påträngande annonser. Varken i sin dator eller mobilen. En reaktion som har ställt till det dels för annonsörerna men framför allt för de stora aktörerna. Både Facebook och Google förlorar dagligen mängder med pengar på att allt fler inte nås av annonsörerna budskap.

aapFacebook vs Eyeo

Nyligen lanserade FB en lösning som skulle neutralisera blockerare av olika slag och släppa igenom de budskap som FB ansåg var lämpliga. Ett par dagar senare presenterade Eyeo (det tyska företaget bakom AdBlocker Plus) en annan lösning, Acceptable Ads Platform. Den innebär att av dem ”godkända” annonser släpps igenom ABP till kunder som så vill. Både FB och Eyeo vill naturligtvis åt annonsörernas plånböcker. Och då måste de kunna bevisa sin räckvidd

Godkännande eller censur?

Oavsett som vinner slaget, det lär fortgå länge eftersom Google har sin egen variant på gång, så är både konsumenter och annonsörer utelämnade till de stora mediabolagen godtycke. Vilket strider emot internätets grundläggande tanke på ett fritt och öppet utbyte av information. Så länge de stora aktörerna är så dominerande och har ladorna fulla med information som vi alla lämnat ifrån oss, så har de ett försprång genom att ”skräddarsy” flödet av annonser. Å andra sidan har konsumenterna möjlighet att ”stänga av” det flödet. Om nu inte Eyeo börjar öppna luckorna.

Egna, helägda appar är en lösning

Trenden pekar på att allt fler företag vill ha egna kanaler där de kan kommunicera med sina kunder. Med erbjudanden och budskap som är attraktiva och relevanta. På så vis vet företagen vem som interagerar och kan bygga ytterligare lojalitet. En sådan lösning heter U-Tribe.

Lite djupare läsning hittar du här från Marketing Dive.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *