Hur många gillar er? Egentligen?

tummener

Det har, förhoppningsvis, gått upp även i direktionsrummen att antalet ”Likes” på FB egentligen inte säger något. Ett exempel; Arla har hittills fått 54 810 tummar upp men bara 368 pratar om sidan. Vad värre är att de inte har någon aning om vem som gillar dem eller hur de kan interagera med dem, FB sitter ju på kontaktuppgifterna. En urusel kanal för kundvård och lojalitetsbyggande med andra ord.

Krishantering är kritiskt

När så någon kund reagerar negativt på ett inlägg så gäller det att visa respekt för deras åsikter. Svara ASAP, dvs inom någon timma, inte efter några dagar (som här ovan), annars sprider det sig blixtsnabbt och blir en viral häxpipa. Som tur är har allt fler företag som är ute på den sociala scenen insett genomslagskraften i dessa kanaler och bemannat sig därefter med personal som både har mandat och kunskap att agera. Frågan är bara om företagen räknat med denna extrakostnad när de beslutade sig att öppna ett Facebook-konto? Det skulle ju vara gratis.

Allt fler vill äga sina sociala kanaler

För allt fler företag inser vikten av att äga kanalen till sina lojala kunder. Främst gäller det B2C som vill kunna pusha ut budskap och erbjudanden. Men även B2B-företag får nu upp ögonen för skillnaden mellan att vara aktiv på FB och att nå ut till kunderna via en helägd egen kanal, som U-Tribe.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *