Vikten att äga sin data blir allt tydligare!

Nix

Nu börjar det kristalliseras ut att de uppgifter vi frivilligt lämnat från oss till Facebook och andra inte är något annat än en handelsvara. Eller ett instrument att sidsteppa de demokratiska grundvärdena. Även om FB sagt upp avtalet med Cambridge Analytic för en tid sedan så har 50 miljoner människors personligheter kommit på avvägar. Och hur cyniskt denna information utnyttjats kommer med all tydlighet fram i detta djuplodande program. Se det och tänk sedan vad det betyder för hur lite företag som investerar i kanaler som FB egentligen har fått för sina pengar när det kommer till CSR och att bygga lojalitet med sina kunder. Så ta dig tid (ca 20 minuter) och titta på Channel 4.  Och kolla sedan i U-Tribe och vår lösning som ger dig full koll. (BTW så fick VD:n för CA sparken efter detta program visats.)

Än en gång ändras förutsättningarna!

Skärmavbild 2018-01-25 kl. 22.30.11

Nu börjar Facebook att prioritera personliga inlägg från familj och vänner samt inlägg med många interaktioner i deras nyhetsflöden framför inlägg från företag och media. Allt som en följd av att Facebook kritiserats för att ha låtit företag och media tränga ut personliga inlägg från familj och vänner vilket krockar med Fejjans grundidé att föra människor närmare varandra. Hur mycket detta kommer att påverka just ditt företag beror på vilken typ av innehåll du publicerar samt hur dina ”läsare” interagerar med det. Ytterligare ett exempel på hur svårt det är att veta var dina marknadsföringspengar tar vägen och vilken effekt de har.

Loopia pratar för sin egen sak men har helt rätt i sak. (BTW hoppas det var OK att låna bilden, den var ju så fin Loopia.)

 

 

Kunde inte sagt det bättre!

”Sociala medier är inte egen plattform”

Offshore-plattform_hg

”LinkedIn, Facebook, Twitter med flera sociala nätverk är plattformar. Men de är inte din egen plattform. Du har knappt något att säga till om vad för sorts innehåll som visas för vem. Det bestämmer deras algoritmer. Och du har tillgång till några få ”vanity metrics” medan bolagen bakom nätverken tjänar pengar på data som besökarna genererar.”

Så säger våra kompisar på kntnt om vikten att att äga sin egen plattform. Läs och se hela inlägget här!  Vi på U-Tribe håller helt med men har vår egen lösning där du verkligen helt och hållet äger din egen plattform.

 

 

Sluta bekymra dig!

StoreAlla som gett sig in i app-träsket vet att det oftast innebär dubbelarbete. Google Play har sitt format och sina rutiner, precis som Apple iOS har sina (lite mer omständliga). Med andra ord så kräver varje uppdatering eller utveckling av din app att det ska göras i båda kanalerna. Med U-Tribes lösning, en PWA (progressive webb app) så görs uppdateringar du skapar i ditt webbgränssnitt synkront i båda app- lösningarna. I realtid, dessutom. Så fråga oss hur du kan spara tid och pengar med vår sociala mediakanal. En kanal som du har full kontroll över i alla lägen. Bara det!

En halv miljon timmar per dygn!

Katt

Så mycket filmsnuttar laddas upp på Youtube, varje dag året runt. Inte nog med att det mesta inte är värt att titta på, det är i denna miljö som företagens satsningar på rörliga bilder hamnar. Att det blir en slump om någon ska se just din video säger sig själv och att företagen på något vis måste marknadsföra filmerna i andra kanaler blir också givet. Lika givet som att man är i händerna på Googles algoritmer. Det vore bättre att ha en helägd egen kanal ut till sina lojala kunder, eller hur? Som t ex U-Tribe.

Facebook har trollat med siffrorna. Igen!

ZuckFrågan är varför FB gör det så uppenbart. För några månader sedan påstod de att 110% av alla brittiska 18-åringar använde deras tjänster. Nu är Facebook ifrågasatta igen. Denna gången av Breakit bland andra. Läs deras avslöjande här.

Margrethe satte ner foten. Hårt!

680

Så här sammanfattade DI den historiska domen som svider hos Google men som framför allt öppnar dörrarna för andra shoppingtjänster att i sin tur stämma dem. Fortsättningen blir intressant, minst sagt. 

EU-kommissionen dömde Google på tisdagen till 2,42 miljarder euro, motsvarande ca. 23,7 miljarder kronor, i böter för brott mot EU:s konkurrensregler.

Google har missbrukat sin dominerande marknadsställning inom sökmotorer för att ge olagliga fördelar för sin egen jämförande shoppingtjänst.

Det tillkännagav kommissionen i ett pressmeddelande på tisdagen.

Google måste sluta med detta beteende inom 90 dagar. Annars tillkommer böter på upp till 5 procent av den dagliga världsomsättningen för Googles moderbolag, Alphabet.

”Googles strategi för jämförande shoppingtjänst var inte bara att locka till sig kunder genom att göra sin produkt bättre än konkurrenterna”, sade EU:s konkurrenskommissionär Margrethe Vestager i ett uttalande.

”I stället missbrukade Google sin dominerande marknadsställning som sökmotor för att gynna sin egen tjänst i sökresultaten, och degradera konkurrenternas”, fortsatte hon.

Google Shopping (tidigare kallat Froogle och Google Product Search) tillåter kunder att jämföra varor och priser på nätet, och hitta fördelaktiga erbjudanden, inklusive på Amazon och eBay.

Sedan Google inledde sin regelvidriga verksamhet har trafiken för Googles tjänst ökat 45 gånger i Storbritannien, 35 gånger i Tyskland, 19 gånger i Frankrike, 29 gånger i Nederländerna, 17 gånger i Spanien och 14 gånger i Italien.

Det finns statistik, statistik, statistik och så rena lögner

Ritson

Jag tror det var Mark Twain som konstaterade det för mycket länge sedan. Och aldrig har detta citat varit mer aktuellt än nu när FB och Google (bland andra) svänger sig med siffror som inte kan vara sanna. Eller som marknadsanalytikern Simon Kemp konstaterade efter att analyserat FBs statistik: “More 18 year old males are using Facebook than there are 18 year old males living on Earth”. Närmare bestämt 110%. Vem tror de går på det?

Läs även Mark Ritsons underhållande krönika på samma tema. Den är väl värd en stunds skrämmande insikt om hur statistik kan tolkas fritt beroende på vem som gör det. Mycket fritt!

Hur många kakor orkar vi?

kakor

Cookiepedia kan du kolla hur många kakor du får med dig när du surfar på en sajt. Skriv in Aftonbladet.se så ser du att de just nu har 377 kakor varav 266 är targeting cookies. En definition av detta är på sin plats, denna är hämtad från en grekisk mobiloperatör – Wind:

”These are cookies that are used to deliver content that best suits you and your interests. It can be used for targeted advertising / offers, limiting ad serving or measuring the effectiveness of a promotional campaign. We may use these cookies to remember the sites you visit, in order to determine which e-marketing channels are more efficient and allow us to reward partners and external websites.”

Dina surfvanor blir en handelsvara som annonsörer kan använda sig av för att hitta rätt målgrupp, även om du byter till en annan sajt. För ”Kakan” innehåller information för att exempelvis följa dig vart du än surfar och visar dig samma annonser som antas vara relevanta för dig. Bra va?

Intressant iakttagelse från Dagens Analys

FB inte bra

De har läst och refererar till en studie som frågat nästan 5.000 småföretagare om hur de upplever att FaceBook fungerar som kanal för dem. Inte så bra visar det sig. Läs själv!