Nya beska Facebook piller!

facebook-addiction-pill

Det är svårt att hänga med i Facebook alla svängar. För att inte säga omöjligt. Enbart under 2016 har FB förändrat och skruvat på sina algoritmer sju gånger. Hittills! (Kolla själv in tidsaxeln som Wallaroomedia har ställt samman.) Att det förvirrar och ställer till det för alla som använder deras sociala kanal säger sig själv. Och det är långt från alla marknadsavdelningar som hänger med och har koll på vad de får ut för sina pengar. Alternativen då? Ett är att fortsätta dansa efter Facebooks pipa. Ett annat är att ta kontrollen och äga sin egen sociala mediakanal till sina trogna följare för att på så vis säkerställa att alla nås av dina budskap. Genom U-Tribe vet du vilka som följer dig och kan ha en relevant konversation med dem. Att du samtidigt vet vad det kostar på kronan när gör inte saken sämre.

Nu ändrar sig Facebook. Igen!

Skrota Facebook och gör tummen ner.

Den 29:e juli ändrade FB sina algoritmer igen. Så nu gäller en helt ny spelplan för alla mediahus som gjort Facebook till sin primära kanal för social marknadsföring. Bakgrunden är att FB själva insåg att privatpersoner fick allt svårare att nå sina vänner när antalet Integrated Articles (ett tidigare försök att öka FB attraktivitet med relevant innehåll) under våren ökat kraftigt. Framför allt  drabbas mediahus som använt FB som dragare för sina artiklar. Hittills har de inte kostat dem något vilket gjort att de sett FB som en utmärkt kanal att nå ut med sitt material och fånga nya läsare till sina egna hemsidor. Nu är det slut med det och framöver får de också betala för att synas, precis som fallet är med ”vanliga” företag. Och naturligtvis kommer FB att vara behjälpliga genom att erbjuda färdiga annonslösningar. Lika naturligt som att mediahusen kommer att bita i det sura äpplet.

Content is King!
Inget kunde vara mer fel nu när det är kanalen som bestämmer vad som ska få synas. FBs annonsintäkter har mer än fördubblats sedan 2014 och beräknas i år hamna runt 80 miljarder kronor. Enbart i USA. Oräknat det nya tillskottet från olika tidningar och mediahus som den nya algoritmen tvingar dem till.

Den nya algoritmen visar med all tydlighet hur beroende och utlämnade alla blir om de vill använda Facebook som sin sociala kanal. En situation som gör att fler kommer söka sig nya vägar och lösningar för att kunna ha en relevant dialog med sina kunder. Som Joe Lazauskas på Contently avslutar sin läsvärda artikel om Facebook nya regler:

”It [Facebook] controls not just the viability of individual media and marketing businesses, but also the primary way many people across the world get their news and stay informed. It has incredible power, whether it wants to or not.

Today, Facebook told us that it wants to keep things all in the family. But what if it’s just creating warring tribes?”

Som U-Tribe, till exempel.

24 nya miljarder till Facebook!

facebook-addiction-pill

Zuckerbergs bolag vet verkligen hur de ska tjäna pengar på vilsna marknadsförare. Forskning från Citi Research visar att FB är den största (och smidigaste) plattformen för att göra reklam för sina appar. Det beror på att varken Google Play eller App Store har några vettiga sökvägar för att upptäcka nya appar. Visserligen har Apple nyligen lanserat sin egen lösning men med tanke på att FB har en enorm mängd följare så ligger de långt före.

Över miljarden appar via Facebook
Citis statistik pekar på att 1,15 miljarder appar kommer att laddas ner under 2016 via annonser för mobila appinstalleringar på FBs olika plattformar som Instagram, Facebook Messenger, WhatsApp och så klart FB. Det är en ökning med 33% från förra året. Och allt kommer från annonser som företagen köpt. 2015 gav det 2,8 miljarder dollar i intäkt för FB så rimligen borde det hamna runt 4 miljarder i år.

Ta kontrollen över dina följare
Med U-Tribe och PRO Buddy får du en helt egen kanal och återtar kontrollen över din närvaro på sociala media. På så vis kan du säkerställa att allt du vill kommunicera ut verkligen också når dina vänner och följare. Det gör att du kan vara specifik i dina budskap och ge dem erbjudanden och förmåner som verkligen betyder något. Det är helt enkelt du som bestämmer hur du vill prata med dina kunder.

Microsoft tänker som vi

microsoft-windows_00420837

För några veckor sedan köpte Microsoft upp LinkedIn 26,2 miljarder dollar. Med dess 433 miljoner medlemmar innebär det att de betalar runt 500 kronor för varje person som är med i nätverket. Och motivet är enkelt. Framöver tänker de kräva en LinkedIn-profil för att du ska kunna använda Windows, Word, Skype, Outlook samt andra Microsoft-produkter och tjänster – precis som du idag behöver ett AppleID för att kunna använda Apples olika produkter och tjänster.

Ta kontroll över din sociala närvaro.
Samtidigt bekräftar Microsoft det vi på U-Tribe hävdar är avgörande i framtiden – värdet av att äga sin egen plattform med insikter om dess medlemmar. Något som Facebook och Google redan är bevis på.

Men till skillnad mot dessa tre jättar som kapitaliserar på all information de samlar in, så vet företagen som har vår plattform exakt vem som är med i deras helägda app. Så varför inte göra som Microsoft – ta kontroll över din närvaro på sociala media och vårda dina kunder, på riktigt. Utan att vara beroende av jättarnas bestämmelser, godtycke och ständiga algoritm-förändringar för att lugga dig på ännu mer marknadsföringspengar.

Kunskap är till för att delas

Dump_pagefair

I kväll, strax efter att nyheterna hade börjat, snubblade jag över denna länk. Nyheterna på tv tog slut allteftersom jag skummade igenom rapporten från PageFair. Och klart står att olika adblockers i mobilerna kommer att stöka till det ännu mer för marknadsförare. Just nu finns det ett 50-tal olika varianter att ladda nere till mobilen. Mest för att konsumenterna inte vill ha annonser i sina mobiler, också! Det blir avgörande för om du kommer ha dina kunders respekt i det digitala livet. Eller inte! Så se till att äga din egna kanal till kunderna så slipper du garanterat problemet med andra som vill bestämma över ditt innehåll. LÄS!

 

Mobilen i första hand

Mobile-is-the-New-First-Screen-blog-banner-01-3

Vilket egentligen är självklart när man vill veta eller ta reda på något, alternativt hålla sig uppdaterad. Då vill man ju göra det nu, på en gång och där man står – eller går. Enligt en rapport från Google sker idag majoriteten av sökningar i mobilen istället för datorn eller plattan. Enligt en färsk undersökning från AppAnnie (läs den här) så har också tiden man befinner sig i en eller annan app fördubblats under de senaste två åren. Och tiden man spenderar i en och samma app har under samma tid ökat med 35%. Så nog är det tveklöst att appar idag är ett naturligt inslag i folks mediakonsumtion. Så till den milda grad att tiden man spenderar med sin mobil har gått om tv-tittandet.

Alla företag är i nöjesbranschen

Men det förpliktigar också. Innehållet måste vara relevant och trovärdigt men samtidigt också intressant och gärna underhållande. Annars åker din app ut ur kundens mobil. U-Tribe har inte bara en unik plattform som gör att du äger din egen kanal, eller app om du så vill, vi hjälper också till med att skapa innehållet. Alla pratar om content som om det vore det enda saliggörande i mötet med kunden. Enigt vårt sätt att se det så har respekt för mottagare alltid varit viktigast. För det är ju som någon så vist sagt; ”All kommunikation sker på mottagarens villkor”. Det gäller i högsta grad även i mobilen!

Köpta VS Förtjänta VS Ägda media

Navet

Förr köpte företagen till sig uppmärksamhet och pådyvlade kunderna sina budskap. Tidningar, tv, radio eller utomhus – spelade mindre roll. Budskapet skulle tryckas ner i halsen på konsumenten. Sedan kom sociala media och helt plötsligt var alla företag tvingade att ge kunderna ett innehåll som var relevant och trovärdigt för att nå ut och accepteras, content kallades det. Ett slags dialog uppstod men nu på kundernas villkor. Alla kunde konversera med varandra helt öppet, vilket gjorde att företagen var tvungna att öppna upp sig och vara ärliga i sitt uppsåt. Vilket i sin tur gjorde att många vacklade och blev sena i sin entré på den sociala scenen.

Snart nog var det dags för nästa paradigmskifte. Förtjänta media som Facebook, Instagram och  alla andra som varit denna öppna scen där de två (företag vs kunder) kunde mötas, började kapitalisera på den kunskap de skaffat om kunderna och ville ha betalt för den. Helt plötsligt krympte antalet följare som fick nåddes av budskapen och företagen måste betala allt mer för att verkligen nå ut till dem alla. Men trots det visste företagen inte vem som agerade på vilka budskap, vad kunderna hette eller bodde. Den kunskapen behåller FB & Co fortfarande för sig själva och framöver lär det väl visa sig att de tänker ta betalt för det också.

Därför söker sig allt fler företag till nya alternativa lösningar. Där man vet vem som är deras följare och lojala kunder och kan prata med dem. Där man kan premiera och gratifiera de man tycker är värda det. En plattform som tillåter tävlingar, cross-promotion, annonspartners och alla andra yttringar som FB & Co nu förbehåller sig rätten att bestämma över.

Kort sagt, man vill ha andra möjligheter att vårda kontakten med sina kunder. Kunderna som med tiden kan bli ambassadörer och intygare. Företagen vill bestämma över vem som ska nås av vilket budskap och när. Man vill ta tillbaka den kontrollen som man en gång hade genom att aktiv välja media efter målgrupp.

Men eftersom alla människor har förändrat sina konsumtionsmönster när det gäller information så gäller det att anpassa sig efter det. Idag har TV, tidningar, radio och all annan gammelmedia ersatts en enda plattform, mobilen. Inte ens en lap-top eller padda kan betraktas som primärkanal längre, för att allt sker via mobilen. På bussen, i kafferummet, på rasten, under solsemestern och på alla andra platser där folk befinner sig på väg till eller från något. Alla stirrar ner i sina mobiler på jakt efter det senaste. Oavsett om det är selfies från barnens dagis, AIKs senaste förlust, börskursen, vädret eller erbjudanden från favorit klädmärket. Allt sker i mobilen, så är det.

Så hur kommer man som företag runt detta? Vilken plattform eller kanal är effektivast för att nå just mina kunder? Svaret är inte enkelt för det är en samverkan mellan flera olika. Frågan är snarare vilken som ska var i centrum för företagets samlade kommunikation. Vårt svar är enkelt; Se till att du äger din helt egna kanal! Och låt den bli epicentrum för all din kommunikation. Med U-Tribes lösning PRO Buddy tar du kontroll över allt du vill säga, vad du vill säga och till vem du vill säga det. Men framför allt när du vill göra det. Det är du som bestämmer, inte FB & Co! Det är skillnaden mellan förtjänta media som du inte själv kan kontrollera och ägda media, som U-Tribe. Hör av dig!

Ingen vet – ändå vet alla

 

3e74fb86-07da-4c59-a242-40522652687bSäger dom i alla fall. Det blir lite som HC Andersens Kejsaren utan de berömda kläderna. Idag visslar siffror runt huvudet alla marknadsmänniskor som ska bevisa hur bra och effektiva olika strategier är i sociala media. Men, tyvärr, är det allt för få i beslutande positioner på företagen som vet hur att tolka dem, eller vad de betyder. Fortfarande finns det vissa som räknar framgång på Facebook i antalet likes. Medan andra lutar sig tillbaks och känner sig trygga med vad deras konsult säger. Conversion vs amplification vs applause rate. Och sedan den vanliga raden trebokstavskombinationer – vissa känns bekanta som OTR, OTS, CTR, OSV. Modeller och varianter som tas som bevis för det alla företagare som satsar på sociala media egentligen vill veta; ”Vad ger mina surt förvärvade pengar för effekt i själva säljet?” (eller ROI som vi alltid sagt). Idag verkar det mest som HCA’s saga har fått en ny innebörd speciellt när företagen nu tvingas dansa efter de stora mediabolagens pipa. Och inte ha en susning om vem deras lojala följare är, heter, bor eller om de ens är riktiga följare och inte någon i ett långt bort liggande land.  Allt detta istället för att äga en helt egen kanal där man till 100% vet att man alltid når följarna med sina budskap. Det är först när man är säker på det som du kan bygga lojalitet på riktigt. Och vet var pengarna gör störst nytta. Typ genom U-Tribe och PRO Buddy.

Gör dig själv en tjänst och prenumerera på Tom Fishburne. Gör det på: https://marketoonist.com/

 

En enda minut på nätet!

Ta dig en minut och studera denna infograph. Det händer mycket därute i många olika kanaler. Att e-mail fortfarande är kung och vanligast kanske är lite överraskande med tanke på att allt snack om sociala media som frälsningen för marknadsföring och att bygga varumärken till många samtidigt. Men det visar på att den personliga kontakten via e-mail fortfarande är viktig och upplevs som mer trovärdig. Med U-tribe och PRO Buddy får du en kombination av båda. En helägd egen kanal där du når samtliga dina följare.

infograf_data_sover_aldrig

6 miljoner för en egen app!!???

SnapchatDet är enligt DI 11.4 summan Snapchat ryktas vilja ha av företag för att få starta en egen kanal i appen. Förutom att det är en osäker investering frågar jag mig hur många marknadsförare som vet hur man ska utvärdera eller mäta effekten. Eller hur man ska uttrycka sig kreativt för att denna unga målgrupp (16-24 är heavy-users) ska vilja följa varumärket och dela viralt.

Att få svenska företag hittills har hakat på Snapchats erbjudande beror förmodligen på att 6 miljoner är en stor investering om man inte vet hur man ska använda det man köper. Troligen har Facebooks och Instagrams nya annonslösningar också fått företagen att inse att dessa sociala media numer är köpta kanaler där det kostar att nå ut.

En annan lösning för att bygga lojalitet med en väldefinierad målgrupp kan U-tribe erbjuda. En helt egen kanal där företagen kan kommunicera med sina följare på sina egna villkor. Samtidigt som man garanterat vet att budskapen uppmärksammas tack vare notifieringen, och det utan att kosta miljontals kronor.