Vem bestämmer vad du ska få se?

Ja, inte är det du själv längre. Först ut var Facebook som ansåg att flödet på din sida var för stort för ditt eget bästa men också för att deras plattforms attraktivitet för annonsörer samtidigt minskade. Därför ändrade de sin algoritm och gick från att vara ett socialt forum för alla till en ”vanlig” annonskanal där den som betalar mest syns mest. Undan för undan har möjligheterna att nå fram med sitt budskap sjunkit ner till att idag kan du bara vara säker på att runt 4% av dina följare har möjlighet att se vad du vill säga. 4% OTS om jag använder traditionella mediatermer.

Sedan följde Vine och YouTube efter och införde att du måste slå på så att du får notifieringar från de du följer för att vara säker på att få allt de skriver eller vill visa. Twitter och nu senast Instagram har gjort detsamma för att informationsmängden du utsätt för är för stor. Allt naturligtvis med motivet att det är för ”ditt eget bästa”. Det har lett till att aktiva i dessa media nu bönar och ber sina följare att slå på notifieringen det räcker inte längre med att vara en följare.

Med andra ord är det inte du som bestämmer vad du får se längre och dina sociala plattformar är numer annonskanaler som pushar på dig budskap precis som TV-reklamen. Det är inte undra på att många experter anser att inbound marketing kommer att växa som ett svar på att företagen respekterar sina följare och vill erbjuda dem relevanta budskap och trovärdigt innehåll. Allt för att bygga lojalitet. U-tribe och PRO Buddy erbjuder just en sådan av dig helägd kanal där du bestämmer vad som vem ska få se och ta del av. En interaktiv kanal, precis som sociala media en gång var tänkt att vara.

Mer läsning finner du här:

http://techcrunch.com/2016/03/28/instagrammers-really-want-you-to-turn-on-notifications-to-avoid-death-by-algorithm/?ncid=tcdaily

Myten om FB mosas här

”Social media is an amazing worldwide phenomenon. But social media marketing — and the promise of free lunch through conversations and sharing — has turned out to be a fantasy.

Facebook’s remarkable success as a platform for traditional paid advertising is the face of the fantasy.”

Läs Bob Hoffmans hela inlägg här. Det är väl spenderad tid.

 

 

Ännu ett skäl att äga sin egen kanal

thEnligt en rapport från Enders Analysis kan annonser på en sida sluka näst intill 80% av besökaren datakapacitet. Det gäller främst tidningarnas mobila plattformar där det tar längre och längre tid för en besökare att ladda ner det man vill se eller läsa. Allt beror naturligtvis på mängden av annonser, mer eller mindre felbyggda och för tunga,  vilket gör att allt fler använder AdBlocker. För att komma runt problemet kan man göra som de stora aktörerna nu försöker göra, minimera antalet kapacitetslukande annonsörerna samtidigt som man försöker behålla de mest lönsamma. Alltså kommer de framöver bestämma vem som ska få synas på deras plattformar.

En helt annan väg att gå är att företaget själva äger sin kanal. Typ att prata med U-tribe hur företaget kan bjuda sina följare på relevant innehåll, som berör och engagerar. Helt utan störande reklam från irrelevanta annonsörer. Läs gärna den sista meningen här nedan flera gånger.

Citat från Enders Analysis nyhetsbrev den 16.3 2016:

”Currently at a manageable level, ad blocking has the potential to fatally undermine the business models of media owners that depend on advertising, as well as restricting advertisers’ ability to reach audiences online.
To head off this threat, publishers, agencies and advertisers need to understand the diverse things that users do not like about digital advertising, fix them, and communicate this change of behaviour to audiences.

The move from desktop to mobile, from banner to native and from web to apps provides advertisers and publishers with the opportunity to provide an acceptable advertising experience, ensuring that blocking of these new formats and properties never reaches the threatening levels currently on desktop.

(Källa: http://endersanalysis.com/publications)

 

Allt nytt är svårt

Med tanke på att DI i början av mars presenterade en undersökning som visade att över 70% av alla i ledande befattningar i svenska storföretag saknade kunskap (rättare sagt inte hade en susning) om IT eller det nya digitala kommunikationslandskapet så är denna undersökning från MarketingCharts inte förvånande. Frågan är bara när företag ska inse att de idag är i mediabranschen och måste leverera på konsumenternas villkor och inte bara ”bomba” dem sönder med sina budskap som de alltid gjort. Mer relevans och intressant kommunikation alltså. Och gärna i kombination med mer segmenterade och relevanta målgruppsindelningar. Alltså inte bara räkna ”likes” på FB utan hitta sina egna kanaler till sina lyssnare.

Kolla speciellt in vilka discipliner som upplevs som svåra. Tre av dem är nästintill helt mobila.

 

Klicka bara på grafen så får du lite mer insikter från MC.

Ibland krävs en väckarklocka som Bobs

I början av mars, på ett seminarium i London, drog Bob Hoffman av sin sågning av reklam- och mediabranschen. Speciellt den förvirring och övertro på den digitala utvecklingen och all frälsning tekniken skulle föra med sig. Men Bob menar att utan relevans och trovärdighet så faller alla budskap och kampanjer lika hårt som i gammelmedia. Bland mycket annat klokt sa han:

”Marketers are pouring more and more money into online advertising. They don’t know what they’re buying, they don’t know who they’re buying it from. They don’t know what they’re getting, they don’t know how much they’re paying. If there’s a better definition of being on Mars, I’d like to hear what it is.”

Unna dig en halvtimma med Bob. Det är lika underhållande som ”on the spot”!

 

 

Google borde veta

Goolgle_mobile_strategy

Med tanke på all information som Google fångar upp om oss alla så är det ”generöst” av dem att dela med sig, lite då och då. Här handlar det om att även de förstått att allt fler använder mobilen för att söka fakta, även när de står i butiken så googlas det, istället för att fråga butikspersonalen.

Själv fann jag ett intressant citat, i summeringen på sidan 7, en frågeställning alla företag på sociala media borde ställa sig:

”Does the content of my ads and the functionality of my mobile site or app help my customers in their moments of need?”

Här kan du läsa hela; build-your-mobile-centric-search-strategy